רקע:
המגמה הינה פרויקט משותף לישיבה ולבית החולים שערי צדק שמלווה את המגמה באמצעות: רופאים מלמדים, סיורים לימודיים ושימוש בספרייה הרפואית.
מטרות:
* מטרת המגמה הינה הקניית בסיס נרחב בתחום הרפואה המדעית והקלינית לתלמידים תוך שימת דגש על עקרונות הרפואה המונעת, חובשות ומחקר.
* יצירת מגמה יוקרתית שתהווה מקור עניין ואתגר אינטלקטואלי לתלמידיה תוך יצירת מסגרת אינטראקטיבית של למידה ויישום של העקרונות הטיפוליים.
* חיזוק הקשר בין התלמידים לגופים נותני השרות הרפואי: בתי חולים ומד"א.
* אפשרות אטרקטיבית להעלאת ממוצע הבגרות עם יתרון ניכר לתלמידים המתכוונים להגיש מועמדות לעתודה רפואית.
כיצד בנויה המגמה?
המגמה מורכבת מחמש עשרה יחידות לימוד המכילות את נושאי הלימוד הבאים:
* חמש יחידות לימוד מדעיות: ביולוגיה ,כימיה ,פיזיקה.
* חמש יחידות לימוד בתחום "מדעי הבריאות:" לימוד האנטומיה והפיזיולוגיה של מערכות הגוף השונות כגון: קרדיולוגיה ,פולמונולוגיה ,נוירולוגיה ,המטולוגיה ולימפה וכו'.
* עבודת גמר בהיקף של חמש יחידת לימוד- חקר "ניהול בעיה בריאותית של מטופל" :
-
פתרון בעיות בריאות אותנטיות בקהילה/ביישוב תוך פיתוח מודעות ורגישות
לצורכי הבריאות של הפרט והקהילה.
-
הכרת המענה הקהילתי המצוי: דרכי מניעה וטיפול קיימים בקהילה/ביישוב
(כולל מידע נגיש באמצעי תקשורת: תכניות בטלוויזיה, עיתונים ואינטרנט).
-
איתור נקודות תורפה בהתנהגות הבריאותית של הפרט כגורם לבעיה
הבריאותית ו/או נקודות תורפה במערכת הבריאות, כולל בעיות אתיות (קופ"ח,
מד"א, בית חולים, העירייה, אמצעי תקשורת: עיתונות, טלוויזיה וכדומה).
-
מציאת דרכי התמודדות לשיפור וייעול המענה הבריאותי בקהילה/ביישוב
(באמצעות קופ"ח, מד"א, בית חולים וגורמים נוספים כמו יד שרה ועוד).
* בין השנה הראשונה והשנייה עוברים התלמידים קורס חובשים בשיתוף עם מד"א, ובמהלך כל שנות הלימוד הם נדרשים להתנסות מעשית המלווה בחניכה ובקרה התחום העזרה הראשונה.
* סיורים בבתי חולים משולבים כחלק אינטגרלי בתוכנית הלימודים ומבוצעים בהתאם למערכת הנלמדת. לדוגמא: בתום הלימוד של מערכת הקרדיולוגיה (לב וכלי דם) ייערך סיור במחלקה הקרדיולוגית בו יחזו התלמידים בצנתור, ביצוע בדיקות להערכת תפקוד הלב ופעולות אחרות עליהן למדו בכיתה.
מי מתקבל למגמה?
ההצטרפות למגמה מותנית בהשתתפות במגמה מדעית רגילה { ביולוגיה ,כימיה ,פיזיקה.} וביכולת הוספה לימודית מעבר לתוכנית הרגילה.
החל משנה"ל תשע"ד לומדים תלמידי כיתה ט' כולם, חלק מהחומר שעליו נבחנים בבגרות של כיתה י'. הצלחה בלימודים בכיתה ט' מהווה תנאי להמשך הלימודים במגמה.
מה מרוויחים מן המגמה?
בעקבות עבודה רחבת היקף שבוצעה אל מול גורמים שונים כמפקדת קצין רפואה ראשי(קרפ"ר) והפקולטות לרפואה השונות, שמטרתה להקנות לבוגרי המגמה יתרון יחסי בקבלה לבתי ספר לרפואה ולקורסי חובש/פאראמדיק בצבא. כך שמעבר לידע הנרחב ,מספר יחידות הבגרות והסמכת החובש מקבלים בוגרי המגמה "כרטיס כניסה" למערכת הרפואה הארצית. כמו כן, בהתאם לדברי נציג צה"ל בוועדה, לבוגרי המגמה ישנה העדפה בקבלה לעתודה האקדמית במקצועות הבריאות.
מתכונת המגמה:
* המגמה משלבת בין הרצאות פרונטליות בבית הספר המשלבות עזרים אינטראקטיביים, ובין סיורים בבתי חולים והתנסויות מעשיות במד"א.
* ההרצאות מועברות ע"י סטודנטים לרפואה, ומדי מספר שבועות מועברת הרצאת העשרה ע"י רופא בכיר.
לסיכום:
מגמת הרפואה הינה מקום נדיר בו יוכלו תלמידי תיכון להתעמת עם תכני לימוד אשר יאתגרו ויפתחו את יכולותיהם. המגמה מהווה מקום מפגש לתלמיד עם דמויות בכירות בעולם הרפואה אשר יעניקו לו מניסיונם הרב. הידע הנרחב וההסמכות המעשיות המוקנות לתלמיד במגמה הינם יחידים ומיוחדים במערכת החינוך ועל כן יוקרתה.
לאתר המגמה: http://www1.amalnet.k12.il/sites/med/Pages/AboutFaculty.aspx